Musí být MHD socialistická? Aneb historie tramvají v Praze – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Tadeas
Čas: 2025-04-17 00:00:02

Musí být MHD socialistická? Aneb historie tramvají v Praze

Lidé typicky vnímají MHD jako typicky socialistickou věc. Kdo však ví, jak začínaly tramvaje v Praze? První linky neprovozovalo město, ale belgický podnikatel Eduard Otlet – na vlastní náklady, bez dotací a čistě za účelem zisku (byť určitá spolupráce s městskou radou probíhala – platil poplatek za pronájem ulic a plnil některé podmínky stanovené městem). Časem se ukázal krásný tržní mechanismus, kdy se Otletovi nechtělo přejít na elektřinu, a proto ho v průběhu devadesátých let 19. století nahradily jiné společnosti (část provozovalo město, ale vedlo oproti dnešku relativně férovou soutěž). Až v roce 1907 Praha koupila dopravní společnost Františka Křižíka, čímž získala 100% podíl na trhu s tramvajemi. Do té doby zde 32 let trvala tržní soutěž. MHD nemusí být socialistická, nemá-li nekalou konkurenci z veřejného sektoru.
Přečtení: 1514

Reagujete na tento komentář:
Autor: Eloherd Čas: 2025-04-17 11:00:29
A je podle tebe lepsi/spravnejsi/spravedlivejsi rozsahla sit MHD, kterou ale plati vsichni nejakym pomerem z dani, ikdyz to nevyuzivaji, a nebo mensi sit MHD placena pouze temi, kteri ji pouzivaji?
Autor: Rakusak Čas: 2025-04-17 08:41:31
Web: neuveden Mail: schován
Presne. Dokonce i vlaky drive byly ve velkem soukrome, nez je ta adorovana prvni republika zacala zestatnovat. :-(
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky