Musí být MHD socialistická? Aneb historie tramvají v Praze – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Tadeas
Čas: 2025-04-17 00:00:02

Musí být MHD socialistická? Aneb historie tramvají v Praze

Lidé typicky vnímají MHD jako typicky socialistickou věc. Kdo však ví, jak začínaly tramvaje v Praze? První linky neprovozovalo město, ale belgický podnikatel Eduard Otlet – na vlastní náklady, bez dotací a čistě za účelem zisku (byť určitá spolupráce s městskou radou probíhala – platil poplatek za pronájem ulic a plnil některé podmínky stanovené městem). Časem se ukázal krásný tržní mechanismus, kdy se Otletovi nechtělo přejít na elektřinu, a proto ho v průběhu devadesátých let 19. století nahradily jiné společnosti (část provozovalo město, ale vedlo oproti dnešku relativně férovou soutěž). Až v roce 1907 Praha koupila dopravní společnost Františka Křižíka, čímž získala 100% podíl na trhu s tramvajemi. Do té doby zde 32 let trvala tržní soutěž. MHD nemusí být socialistická, nemá-li nekalou konkurenci z veřejného sektoru.
Přečtení: 1512

Reagujete na tento komentář:
Autor: Eloherd Čas: 2025-04-17 13:00:55
Aha, neci lina prdel je problem kapitalismu, ok :D a resenim je povinna solidarita. Tak to jsi tady spatne, milej zlatej. Tady komunistum psenka nekvete.

Pomoc nekomu, kdo pomoc potrebuje, je ok.
NUTIT me "pomoc" nekomu cizimu, komu pomoct nechci, tim, ze me okrades, uz OK neni. To je nasili.
Autor: Rakusak Čas: 2025-04-17 08:41:31
Web: neuveden Mail: schován
Presne. Dokonce i vlaky drive byly ve velkem soukrome, nez je ta adorovana prvni republika zacala zestatnovat. :-(
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky