Vztahová anarchie – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2025-11-27 00:00:02

Vztahová anarchie

Ke vztahové anarchii jsem poprvé došel skrze polyamorii a považuji ji za aplikaci tohoto způsobu života do důsledků. Tyto vztahy jsou svobodné v tom smyslu, že jim dáváme volný průchod. Tato myšlenka zdůrazňuje jedinečnost každého blízkého vztahu, který navazujeme. Vztahy se mezi sebou liší v intenzitě, náplni, mohou si vzájemně konkurovat nebo se doplňovat, a také jsou značně proměnlivé. Ve vztahové anarchii nemusí mít žádný vztah jednoznačnou nálepku, nemusí být dominantní nebo jediný: např. monogamní romantický vztah je pouze jednou z mnoha variant.

Kdybychom navíc nepopisovali „pouze“ blízké vztahy, nýbrž všechny, lze ji do důsledků vztáhnout na celou společnost: Každý vztah, jenž s někým navazuji, od dočasného po celoživotní, od osobního přes ekonomický, může být unikátní a není nutné jej arbitrárně kategorizovat jako „manžela“, „zaměstnance“, „klienta“ atd. Vůči různým lidem můžeme zastávat různé role a jejich kombinace se může lišit, podobně jako výhody, které získáváme. Každý navázaný vztah je přípustný, dokud je konsensuální, a není nutné mu bránit, čímž se oklikou od vztahové anarchie dostávám k myšlence anarchokapitalismu.
Přečtení: 1386

Reagujete na tento komentář:
Autor: PavelX7 Čas: 2025-12-03 22:40:57
Několikrát jsem ti to napsal. Jako jelito bys snad jednoduchý text mohl pochopit
Autor: Prostějov (neregistrovaný) Čas: 2025-11-27 07:38:13
K tomu je dobré toto, pro přemýšlení. Neumím sice moc englicky, ale když si to dám do překladače, tak si to můžu celkem přečíst: https://mises.org/mises-wire/families-are-key-building-alternatives-state. A na základě toho bych řekl, že to, co Ondrášeček propaguje nakonec nepřímo vede paradoxně k větší míře etatismu než k větší míře svobody. Většina lidí to totiž nevidí jako on, ale takovéto nepevné vztahy je vedou k tomu, že se obracejí pak o to více se svými požadavky ke státu. Socialisté si toto většinou velmi dobře uvědomovali, a proto proti rodině bojovali, bojují a budou bojovat.
Web: neuveden Mail: schován
Souhlasim s tim, ze tradicni rodina je proste naprosto nenahraditelnou, dulezitou a zakladni spolecenskou jednotkou. Absolutne. Na druhou stranu, i me tradicni manzelstvi je podle meho svobodne a "volnotrzni". Uzavreli jsme jej ja i manzelka dobrovolne a dobrovolne v nem setrvavame. Svatba byla samozrejme v kostele, ale samozrejme bychom mohli jit od sebe, mohli bychom si byt neverni, mohli bychom mit vice partnerek najednou. Ale nedelame to. Proc? Protoze je nam v nasem tradicnim svazku obema dobre. Take vsak souhlasim s autorem, ze kazdy vztah (dobrovolny) je pripustny a nikdo mu nema branit. Vzdyt co je mi do toho, kolik ma kdejaky polyamorik partnerek? Pokud dotycny mi neublizuje, je mi to jedno, at si zije, jak chce.
Web: neuveden Mail: neuveden
Člověk je tvor společenský, má to geneticky zakódované. Součástí toho je vytváření společenských struktur, hierarchizace a členění společnosti dle funkcí. Úměrmě se vzrůstajícím počtem jedinců se společnost dále člení a specializuje, vytváří definované role. Rolové chování je také zásadní součástí vývoje dítěte, role, které jsou děti nuceny zaujímat, zásadně ovlivňují jejich další vývoj a dospělost. Obdobné strukturování lze pozorovat v různé míře i u primátů. Jinými slovy anarchizace vztahů jde proti lidské přirozenosti zapsané v genech. Jakýkoli systém jdoucí proti lidské přirozenosti je vždy odsouzen k nezdaru.
Web: neuveden Mail: neuveden
Ps: pohybování se v rámci definované společenské role je věc bezpečí. V definovaných společenských rolích výrazně snižujeme práh společenské interakce atd.
Web: neuveden Mail: schován
Geneticky jsme spíš lovci a sběrači, s takhle velkými skupinami evoluce nemohla počítat. Máte ale pravdu, že rolové chování může být instinktivní, což vysvětluje, proč lidé vždy některé role budou upřednostňovat nebo jim dávat větší relevanci. Já tu anarchizaci nicméně vidím už v samotné variabilitě i v tom, co u nás zrovna instinkty neovlivňují.
Web: neuveden Mail: neuveden
S tou genetikou je to komplikovanější. Ve větších společenstvích žijí lidé v některých oblastech již nejméně 12000 let (Jericho, Göbekli Tepe). To je jen asi o dva tisíce let míň, než za kolik vznikla z vlka čivava.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky