Autor: Dítě spí či leze (neregistrovaný)Čas: 2019-06-23 19:21:14Titulek: svoboda tulákům v ancapu nebude
Co „Tanec s Matyldou“ znamená? Text se různí, ale je jasné, že písnička vypráví o ‚swagmanovi‘. ‚Swag‘ je balíček s osobním majetkem a swagman je člověk, který cestuje a nosí s sebou swag. V této písni se swagman utábořil u malého přítoku jedné řeky. Takovým přítokům se v australském vnitrozemí říká ‚billabong‘. Když si v kotlíku něco vařil nad ohněm, přišla se k témuž billabongu napít dobře živená ovce. Swagman ovci chytil, zabil ji a strčil do svého vaku na potraviny. Sotva to udělal, přijel na koni ‚squatter‘, který byl majitelem toho pozemku. (Squatteři byli farmáři, kteří získali právo na vlastnictví půdy tím, že se na ní usadili. Později si mohli dát své rozlehlé pozemky zaregistrovat.) Squattera doprovázeli tři příslušníci jízdní policie. Když byl nešťastný swagman obviněn, že ukradl ovci, a hrozilo mu vězení nebo něco ještě horšího, skočil do billabongu a utopil se.
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Lojza k Murray Christmas 2025!:
Ja bych s dovolenim pridal meho velice oblibeneho mongolskeho umelce :-) Co dela moc hezke "mongolian techno" :-) A tohle se imho povedlo dost :-) https://www.youtube.com/watch?v=FEu7xIEaXWo
Komentář 121785
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
A to je právě to; Vy mátee pocit, že jsem "házel sračky", já ten pocit nemám; já mám zas pocit, že Vy píčujete, lžete, předstíráte, že nechápete a podobně. Pokud budeme tyto pocity považovat za pravdu, nikam se nedostaneme; a já s Vámi jsem […]
Komentář 121784
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Odpovídání na otázky, argumentování a vedení diskuse pro mě souvisí s tím, s jakým nastavením do toho jdete. A dokud nesplníte ty podmínky, za kterých s Vámi chci diskutovat, nedostanete ze mě žádnou odpověď.
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Koukám, že tohle dlouholeté plácání se v něčem, co člověk vlastně nemá rád, nakonec vede k hořkosti; měl jsem u Vás kdysi pocit nějaké poctivosti, ale ta se asi za tu dobu vytratila, což?
Komentář 121781
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Szaszián včera: ARGUMENT: dle anarchokapitalismu 1. v ankapu může být mafie 2. stát je mafie => z toho plyne 3. tudíž v ankapu může být stát 4. tudíž by Česko mělo být ankap. Szaszián dnes: Nepředložil jsem argument, Jen by mě zajímalo, jestli tam už […]
Komentář 121771
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Protože to nedělám (a hlavně proč u takové blbosti); a kdybyste se pokusil, tu odpověď fakt najdete výše.
Komentář 121769
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Spokojen být nemusíte; ve Vašem argumentu je naprosto základní logická chyba (chápu, že ho raději opouštíte), otázka je jeho výplodem, ať už ho tam nepíšete nebo ne. Navíc si na tu otázku můžete snadno odpovědět sám, je to ještě tupější než ty silnice; […]
Komentáře
Komentář 39143
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Komentář 39263
Komentář 39264