V rámci cesty k osobní
autenticitě se snažím žít v souladu s
etickými principy, které považuji za správné. Snažím se připouštět si vlastní odpovědnost v rámci každodenních situací, jimiž procházím, a přemýšlet, co jsem mohl udělat lépe. Za jednu z nejtěžších výzev považuji udržet si tyto ideály v prostředí, které s nimi není zcela v souladu. Jsem-li v širší skupině lidí, kteří se těchto pravidel neřídí, je pro mě náročné těmto lidem neustupovat a být před nimi otevřený ohledně toho, jak to cítím já. Vnímám, že není-li v něčím bezprostředním okolí nikdo, kdo jej podporuje v zastávaných etických principech, je na tom obtížné, že veškeré úsilí musí vycházet z něj samotného, respektive z jeho svědomí, neboť zde není nikdo externí, kdo jeho počínání zhodnocuje jako dobré nebo špatné. Toto mi přijde podstatné například u
veganství, kdy sice mnozí opravdu zatracují praktiky velkochovů, ale oni samotní přesto tyto praktiky
nepřestávají podporovat svým tržním jednáním.
Člověk si tedy snadno dokáže namluvit, že za špatné věci, které se dějí, ve skutečnosti není odpovědný, což odpovídá právě sociálněpsychologickému jevu nazývanému
difuze odpovědnosti. Podobným jednáním, respektive agentickým stavem, se zabýval už
Stanley Milgram, který zjistil, že lidé se v řadě případů neřídí autonomní morálkou, nýbrž odpovědnost za své činy přenášejí na jednotlivce, které vnímají jako autority. Zdá se tedy, že kromě hledání platných morálních principů je hodně podstatná i určitá
duševní vyzrálost, při které lidé skutečně sami sebe dokážou chápat jako autonomně jednající bytost, která je odpovědná za své činy a neustále ve světě svým jednáním vytváří rozdíly.