Česká státní železnice vytře s vámi převelice – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2023-03-15 00:00:02

Česká státní železnice vytře s vámi převelice

Měl tu čest cestovat vlakem druhou třídou se třemi spolucestujícími, kteří si koupili jízdenku do první třídy, avšak České dráhy jaksi zapomněly vypravit odpovídající vagón. Nevěda o ničem, zbystřil jsem až v okamžiku, kdy začal houstnout hovor mezi výše zmíněnými a průvodčím. Průvodčí dorazil a beze slova všem rozdal nějaké papírky. První cestující se divil, že dostal jaksi málo, že běžně rozdíl mezi první a druhou třídou činí více. Na to byl poněkud zvýšeným hlasem od průvodčího zpraven, že má týdenní jízdenku, a přece může jezdit, kolikrát se mu zamane, tedy vracená částka je v pořádku. Na upozornění, že by byla na místě omluva a ne nějaká agrese, nereagoval nikterak. Druhý cestující celou věc nechápal vůbec, tázal se průvodčího, kde je na tom papírku cenový rozdíl uveden, že ho nevidí. Průvodčí se nejdříve trošinku rozčiloval, dávaje najevo otrávení z nutnosti to vysvětlovat, poté však shledal, že na papírku skutečně cenový rozdíl chybí. Tedy se jal chvíli něco operovat na svém příručním počítači, načež prohlásil, že jest to vlastně v pořádku, neboť teď už se rozdíly vracejí automaticky na účty a že je to každou chvíli jinak a že on neví.

Celou dobu se pan průvodčí choval arogantně a poněkud agresivně, omluva – byť jménem společnosti – nepřišla ani jedna, zato osočení vůči cestujícím zjevilo se nemálo. Táži se tedy svou již obvyklou otázku, skutečně potřebujeme, aby nám dopravu po kolejích zajišťoval stát? Nebo by bylo lépe nechat to na volném trhu?
Přečtení: 2147

Autor: Tron Čas: 2023-03-15 14:51:59
Web: neuveden Mail: neuveden
Mám i zcela opačné pozitivní zkušenosti z Čd, i negativní z více volnotržních subjektů, takže nezřídka je to o lidech, event. o tom jak se zrovna ten den zaměstnanec vyspí či naobjedvá atd. Koneckonců jsou ČD akciovka jezdící smluvně po kolejích zase zcela jiné firmy, takže z ankap pohledu už k dokonalosti chybí "jen" to odpojení od dotačně protekčního prsu státu, ovšem aby to bylo fér tak se současným absolutním oddaněním pohoných hmot, zisků atd. a ideálně i oddaněním cestujících.
Vrácení rozdílové částky u vícedenní jízdenky je opravdu zajímavý oříšek a asi tu záleží na smluvních předpisech, a rozdíl vuči dení jízdence 2.tř. se asi holt dopočte. Průvodčí mohl být milejší, ale je jen konečným článkem struktury, nezmění nástroje a smlouvy které má k dispozici, max. je může nenápadně lidsky obejít tam kde je to možné - mi se tak naopak stalo, že průvodčí nám často pomohl systém ceny obejít nebo zmírnit jeho dopady, pokud by byly absurdně přemrštěné, např. při překotném nástupu někde, kde si člověk nestihl koupit jízdenku, se místo nastné pokuty počítané na každou osobu jízdenka napsala jízdenka z předchozí zastávky, kde kasa nebyla a kde tak jde ofiko kupovat ve vlaku.
Web: https://www.haes.cz Mail: honza v doméně haes.cz
To, že jeden průvodčí byl vůči cestujícím jaksi arogantní, je sice smutné, ale jako argument pro privatizaci ČD je to málo. Je třeba na stůl položit pádnější argumenty. Hlavně je asi to, že ČD by bez dotací pravděpodobně nepřežily.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Vždyť to můj argument nebyl, tím bylo, že si nechávají zaplatit za službu, kterou pak odmítají splnit a kompenzují dost neochotně a nepřiměřeně.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky