K čemu mi to bude? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2023-04-13 00:00:02

K čemu mi to bude?

Zas a znovu dostávám při doučování stejné otázky: „K čemu mi to bude? Proč se nemohu věnovat více svému oboru?“ Nyní kupříkladu doučuji žáka střední zdravotnické školy (obor masér ve zdravotnictví) lineární a kvadratické rovnice. Netuším, jak mu mám odpovědět. Ještě před lety jsem zastával názor, že to rozvíjí logické myšlení a schopnost řešit specifické problémy – což může být skvělý benefit do života. Po dvaceti letech doučování ale pozoruji, že pokud to děti dělají nedobrovolně (ale z donucení), tak to má přesně opačný efekt a spíše to rozvíjí jejich odpor k logickému myšlení a k čemukoliv, co se jen blíží matematice. Jak byste tedy odpověděli na jeho otázky?
Přečtení: 13756

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2023-04-14 23:27:17
"Pepa si pravděpodobně připadá v hospodě trapně právě kvůli tomu, že mu ve škole naznačili, že kdo to neumí, je osel a že je to základní vzdělání."
Pepa si nejspíš připadá trapně kvůli tomu, že určitému tématu prostě nerozumí a nemůže se tedy zapojit do dané diskuze. Pokud by mu na tom záleželo, tak by na svém vzdělání zamakal, aby příště mohl otevřít svá ústa a mohlo dojít k dialogu :)

***
"A právě tyto mantinely trapnosti kritizuji, ve škole Pepu naučili, že pokud neumí kvadratické rovnice tak je osel a měl by se před kamarády v hospodě cítit trapně."
Takové úvahy jsou naprosto famózní, říká se tomu stereotypní myšlení. Působíte v tomto ohledu trochu jako mimozemšťan, který si to někde přečetl v knize, ale ve skutečnosti nikdy nebyl ani ve škole, ani v hospodě :D

***
"A kvůli tomuto pocitu Pepa musí študovat kvadratické rovnice a nemůže si přečíst Vergilia v originále, což by dělal mnohem radši."
Pokud Pepa není pouhá loutka, tak dělá to, co mu za to stojí – a nedělá to, co mu za to nestojí. Pokud půjde do hospody s člověkem, který tam bude chtít řešit kvadratické rovnice, o kterých Pepa nemá páru, tak se mu na to může upřímně vykašlat. Místo toho si tam sedne třeba sám s knížkou – a bude naprosto v pohodě :)
Autor: Baphomet Čas: 2023-04-13 02:00:55
Web: neuveden Mail: schován
Mně rodiče vždycky říkali, že do života je to k ničemu, ale pokud se to nenaučím tak neudělám zkoušky, čili nebudu mít "ten papír" a budu moct tak maximálně metat ulice. Samozřejmě to není moc hezká motivace, ale je to bohužel pravda.
Autor: li Čas: 2023-04-13 06:37:55
Web: neuveden Mail: schován
A neměl by tyto rovnice umět počítat už na základní škole? Mám pocit, že jsme se to učili někdy v 8. třídě, ale už je to celkem dlouho :) Jinak matika na gymplu mi taky přišla jako naprosté mrhání časem, stejně tak fyzika a chemie...
Autor: Tron Čas: 2023-04-13 07:54:50
Web: neuveden Mail: neuveden
Co to tak zkusit slovy klasika: "I skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále"
Proč by si tedy i masér nemohl po večerech po práci až děti usnou počítat lineární a kvadratické rovnice?
Web: neuveden Mail: schován
Třeba protože o to nemá zájem a čas věnovaný kvadratickým rovnicím by radši věnoval pro mě za mě četbě Vergilia v originále ;)
Autor: Tron Čas: 2023-04-13 21:47:00 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Známému prý zdůvodňovali základní ekonomickoúčetní půlroční kurz na SŠ tím, že až se o tom budou jeho kamarádi odjinud bavit v hospodě, nebude trapně nic z toho nevědět :-)
Web: neuveden Mail: schován
Myslím si, že to je právě co ta škola žel tímto rozšiřuje, dává mantinely na nějaké pomyslné "základní znalosti" a tvoří to, že je pak trapné když to Pepa ze strojárny neví.
Autor: Tron Čas: 2023-04-15 19:41:50 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Do nějaké míry bych to připustil, ale IMHO záleží i na osobnosti a vůbec mnoha dalších faktorech, někdo může být naopak velmi odolný. Škola je faktor jeden, ale stejně tak můžete mít faktory volnotržní, kdy nějaký Pepa se zas bude cítit trapně, protože nemá v hospidě značkové společenské statusy protlačované reklamou a podobně.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, s tím souhlasím.
Autor: Lojza Čas: 2023-04-13 08:21:01
Web: neuveden Mail: neuveden
No, ja deckam na tuhle otazku odpovidam: "Pravdepodobne uplne k nicemu, jako temer uplne vsechno, co se na skole ucis"
Snazim se je navest na to, ze nejake veci umet potrebuji - zaklady matematiky, kdyby umeli nejake jazyky, bylo by to fajn, umet jakz takz spisovne pouzivat ten svuj jazyk je fajn. Pokud budou chtit nelat neco odborneho, potom ta odborna cast je dulezita.
Zbytek je k nicemu.
Osobne z cele me skolni dochazky, od zakladky po stredni, jsem v zivote potreboval ono "cist, psat pocitat" a realne NIC vic. A to jsem delal rozmanita zamestnani, to, kde jsem vydrzel roky, bylo PC technik a pak trebas pro zmenu obchodnik v B2B...Nikdy jsem nic ze skol nepotreboval.
Vzdycky rikam - pokud budes chtit jit na vysokou a chces byt treba doktor, pak v zivote pouzijes ty odborne veci a budes se je muset naucit. Ale pokud ne....je to cely k nicemu.
Web: neuveden Mail: neuveden
Úzkost z neznáma z prázdnoty co z těch dětí bude, když je nikdo nebude omezovat, cpát do škatulek a regálků, mnohdy i sadisticky mučit s ideologickou jiskrou v oku. Strach z neznáma a nejistoty převyšuje strach ze známého a karavana jede dál.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky