Autor: Roman
Čas: 2021-01-22 00:00:02
K totalitě…
K nastolení nevídaných totalitních praktik stačí modernímu demokratickému státu pár dní. Jeden den se to schválí a o dva dny později se ocitáme ve světě před rokem 89 – světě front, zavřených obchodů, nedostatku, veksláctví, udavačství, zákazů vycházení… Někdo může namítnout, že to není tak žhavé, že těm „pár dnům“ předcházely týdny nebo měsíce seznamování se s reálnou hrozbou nebezpečného viru. Že za normálních časů by vláda nic takového zavést nemohla. Uvědomme si ale, že za normálních časů stát zvládá totéž, jen pomaleji a hlavně že takových „hrozeb“ (mnohdy způsobených právě státem) je v mediálním prostoru připravených habaděj: nedostupné bydlení, rozevírání příjmových nůžek, kvalita potravin, ekologická témata… A politiků, připravených některou „hrozbu“ uchopit a přetavit v další dílek totality, je v moderním demokratickém státě taky víc než dost.
Přečtení: 66579
Komentáře
Komentář 63068
Jaký bude z pohledu obyvatele, který žádný pozemek nevlastní, rozdíl mezi státním a anarchokapitalistickým uspořádáním? Ve fungující demokracii může alespoň částečně ovlivnit, za jakých podmínek ve státě žije, v anarchokapitalistickém uspořádání ne. Sice může odejít, ale to nejprve bude muset mít povolení od svého nového pronajímatele, je to stejné, jako když budu dnes chtít jít do jiného státu.
Podle mě připomíná anarchokapitalismus monarchii.
O vzniku státu v anarchokapitalismu psal v diskuzi pod minulým příspěvkem Vít Heřman, docela by mě zajímala anarchokapitalistická reakce na jeho názor.
Komentář 63079
Komentář 63082
Komentář 63118
Fakt zbabělci, celých deset minut se na nic nezmohli!
Komentář 63093
Jinak majitelé pozemků si budou konkurovat třeba v tom, jaké podmínky nastaví svým nájemcům, za kolik budou pronajímat parcely, apod.
Komentář 63101
Komentář 63110
Komentář 63112
Komentář 63114
Já jsem myslel, že se tady vede diskuse o tom, jak může ankap zdegerovat ve stát. V dobách předstalinských nepanoval v Rusku ankap, ale fuedalismus.
Komentář 63135
Nejde o to, zda může ankap "zdegenerovat" ve stát. To jistě může. Základní teze je, že do něho vždy "zdegeneruje". A to ať si jako počáteční podmínky představíme ideální distribuci majetku majetku ve stabilizovaném ankapu mezi obyvateli nebo ankap zavedený revolucí.
V prvním případě si lidé začnou sami přicházet na výhody sdílení, čímž získají přehlednější a předvídatelnější svět na širším území. Akceptují hrozbu tzv. násilí (pokuty, vězení, trest) jako ověřený přírodní mechanismus. Vzdát se ho nedokáží, protože vědí, že to je proti přirozenosti, že by se takové počínání rovnalo sebevraždě. Tato hrozba násilí tvoří protipól všem svobodám a možnostem, tvoří jejich hranice.
Ve druhém případy by situace okamžitě využil homo economicus a pár podnikatelsky schopných jedinců by koncentrovalo veškerou ekonomickou moc. Vemte si třeba kupónovou privatizaci a jak lidé rádi svěřili majetek podvodníkům. Člověk, který umí jezdit s autobusem, vysokoškolský profesor nebo dělník nebudou mít sílu určovat pravidla a vykonávání jejich profese se neobejde bez investic, které do toho budou muset vložit ti ekonomičtí predátoři. Dohromady se nedomluví, protože zafunguje PR, propaganda a bezpečnostní agentury ovládané těmito magnáty. Takto nesvobodné podmínky udržované ankap ideologií by byly k nevydržení a následovala by revoluce a vznik státu na jiném základě.
Toto jsou realistické scénáře. Na základě čeho usuzujete, že ankap bude stabilní? Opravdu si myslíte, že se všichni lidi shodnou, že princip nenásilí a nedotknutelnost majetku jsou dostatečné premisy k udržení stability ankapu?
Komentář 63138
To je základní teze etatistů.
Hypotéza ankapistů je, že k ankapu musejí lidé dozrát. Urza nepředpokládá, že by se dal zavést ze dne na den, dokonce ani ne z roku na rok. Jeho hypotéza je, že by se dalo k němu blížit postupnými deregulacemi.Těmi by se lidé postupně "otrkávali" tak jako malý človíček se začne pomalu stavět na vlastní nohy a přestává potřebovat oporu rodičovské ruky.
Komentář 63141
Áno, ankap na svoje fungovanie potrebuje iného než reálneho človeka, rovnako ako komunizmus :-D
Komentář 63174
Omlouvám se, že jsem si začal s emocionálním použitím hodnotícího označení "degenerace". To byl ode mne přešlap.
Ale teď: Za jakých podmínek, popř. jakým způsobem může dojít k přeměně
a) stát -> ankap
b) ankap -> stát
Myslím, že přechod stát -> ankap nemůže být samovolný. Z jakž takž fungujícího státu se může vyvinout ankap pouze dlouhým procesem redukce regulací.
Přechod ankap -> stát nepovažuji za příliš pravděpodobný. Samozřejmě, mohlo by k němu dojít, kdyby se majetkové rozdíly mezi lidmi zvětšily natolik, že by vzbudily smrtelnou závist a nenávist a došlo by k revoluci, nejspíše krvavé .
Komentář 63180
b) Padl zde argument, že ankap inherentně směřuje čistě tržními procesy ke vzniku soukromých států. Zatím nebyl vyvrácen, ani rigorózně zpochybněn.
Komentář 63209
b) Padl zde argument, že ankap inherentně směřuje čistě tržními procesy ke vzniku soukromých států. Zatím nebyl vyvrácen, ani rigorózně zpochybněn".
ad a) Nevím, co je podle autora příspěvku jednoduché. Ale "anarchokapitalistická revoluce" je naprostý protimluv. Každá revoluce je útočně násilná a nastolení řádu založeného na odmítání násilí prostřednictvím revoluce je hodně postavené na hlavu.
ad b) argument je jen argument. Pokud by se jednalo hypotézu nebo dokonce o tvrzení, pak by to mělo být podepřeno argumenty, a o těch by se dalo diskutovat.
Komentář 63215
Komentář 63223
Ale je to marny, je to marny, je to marny….
Komentář 63237
Pravdu dis, bylo. Jenze z interpretace vlhkeho snu dukaz neudelas, to je marny.
Komentář 63231
Napadlo Vás někdy, že někdo může přemýšlet jinak než Vy?
Komentář 63234
Komentář 63239
Formulace mozna nebyla nejcitlivejsi, nicmene pokud tenhle argument sedi (jakoze sedi jak prdel na hrnec), pak je celkem nasnade, ne?
Komentář 63229
b) Když je to argument, tak to přece znamená, že je to tvrzení podepřené argumenty = tvrzení obsahující dokazování. Každý argument je tvrzení. Nemůže argumentovat a nic netvrdit. Ne každé tvrzení je ale argument.
Argument zde vícekrát padl; nebyl vyvrácen ani rigorózně zpochybněn.
Komentář 63232
Provedení takové revoluce by bylo jistě velmi zajímavé: Velký revolucionář by oslovil všechny, co odmítají útočné násilí, vyzval by je, aby pobili všechny, co útočné násilí vyznávají a pak by řekl: "Tak dost kočkování, mládenci, začneme z jiného soudku, soudku nenásilí".
Opravdu půvabné!
Komentář 63235
Komentář 63260
Jejich cesta je naprosto odlišná: postupně odstraňovat regulace, které jsou zbytečné, protichůdné, kontraproduktivní, atd., až by i skalní etatisté došli k tomu, že by na myšlence ankapu mohlo něco být.
Tedy žádná revoluce, ale evoluce.
Komentář 63262
A keby chceli odstraňovať zbytočné či škodlivé regulácie tak by som im aj fandil, ale čo čítam fórum tak chcú rušiť najmä tie užitočné regulácie. Čo evolúciou nedosiahnu.
Komentář 63241
- Přesně tak. Výraz útočné násilí znamená "co se nesmí". "Velký revolucionář by oslovil všechny, co odmítají "co se nesmí", vyzval by je, aby pobili všechny, co vyznávají "co se nesmí" a pak by řekl: "I nadále bude možné použít násilí vůči komukoliv, kdo bude dělat 'co se nesmí'".
Opět to má závažné implikace: Pokud tisíce českých anarchokapitalistů, a hlavně statisíce zahraničních nezvládly správně zodpovědět tak jednoduchou otázku, kolik dalších chyb se v jejich ideologii skrývá?
Komentář 63244
Ale bylo jiz milionkrat receno, proc by to v praxi takto nefungovalo a nenastolil by se zadny ancap.
Ale to ty ignorujes, ostatne jako vzdy ignorujes vsechno, co se ti nehodi do kramu.
Btw, jeden duvod ti zlehka priblizim, at nereknes, ze jsem na tebe zly:
Nema cenu vymlatit 99% populace. Co by zbylo? Nebylo by to funkcni…
Nema cenu vymlatit ani 50% populace. Opet, to co by zbylo, by nefungovalo, ubylo by az moc lidi…
Nema cenu vymlatit 10% populace - ostatne, v takovem pripade, kdy by 90% lidi dobrovolne neco chteli, az by slo vcelku jednoduse jit poklidnou cestou…
Nema cenu nekoho zabijet. Nic se tim nedokaze. Je to technicky na hovno.
Krestanstvi take nevzniklo tak, ze by si 1% lidi reklo, ze vymlatej tech zbylejch 99% a tim nastolej krestanstvi. Sli na to jinyma metodama a hle, kolik je dnes na svete krestanu…
Komentář 63246
Nema cenu vymlatit 99% populace. Co by zbylo? Nebylo by to funkcni…
Nema cenu vymlatit ani 50% populace. Opet, to co by zbylo, by nefungovalo, ubylo by az moc lidi…
Nema cenu vymlatit 10% populace - ostatne, v takovem pripade, kdy by 90% lidi dobrovolne neco chteli, az by slo vcelku jednoduse jit poklidnou cestou…
Nema cenu nekoho zabijet. Nic se tim nedokaze. Je to technicky na hovno.
Krestanstvi take nevzniklo tak, ze by si 1% lidi reklo, ze vymlatej tech zbylejch 99% a tim nastolej krestanstvi.
Komentář 63249
Hele, nechces, kdyz uz neco pises, u toho premyslet?
Revoluce mozne jsou v pripade, kdy revolucionari od zacatku planuji, ze uchopi moc a udrzi si ji silou. Armadou, policii, a podobne. Potom revoluce funguji.
Ancap nic takoveho neumoznuje - proto to neni realne.
Komentář 63252
A) Představte si, že anarchokapitalisté ovládají území. Vyrostou tam lidé, kteří zahájí demokratickou revoluci. Anarchokapitalisté se ubrání. To je přece je možné, nebo ne?
B) No, a teď si představte, že demokratická revoluce bude úspěšná: demokraté ovládnou území ankapu. Anarchokapitalisté se zorganizují a demokraty svrhnou. To je přece taky možné, nebo ne? Vždyť je to totéž, co A, jen s tím rozdílem, že anarchokapitalisté načas přišli o moc.
A případ B je technicky revoluce. Mezi revolucí, rekonkvistou není pozorovatelný rozdíl.
Komentář 63253
Je to nad tvoje mentalni schopnosti pochopit psany text...
Komentář 63254
Ancap nic takoveho neumoznuje - proto to neni realne.
- Proč ankap nic takového neumožňuje? Dal jsem jasný příklad. Anarchokapitalismus snad brání lidem vzít si zpět, co jim bylo uloupeno? To je rekonkvista. A když je možná anarchokapitalistická rekonkvista, je možná i anarchokapitalistická revoluce.
Komentář 63256
Se Szaszianem si klidne zadovadejte, ale obavam se, ze uz tady to nemas dobre. Platilo by to POUZE v pripade "revoluce mozne jsou POUZE v pripade". Cemuz tak patrne neni.
Komentář 63251
Aniz bych jakkoliv kopal do podstaty Vaseho komentu (ostatne opsal jste to tentokrat spravne), zajimalo by me, v cem vidite prinos tehle substituce. Utocne nasili je prece zcela jasne vymezeny pojem, proc jej tedy nahrazovat obecnym a nic nerikajicim "co se nesmi"? Je-li to dle Vas totez, smysl to nema zadny a je to jen zcela zbytecna komplikace a zamlzeni. Neni-li to totez, pak samozrejme wtf a prislusne invektivy.
Proc tedy? Thx.
Komentář 63255
"Co se nesmí" je morální kategorie. "Útočné násilí" je název (termín) pro "obsah této kategorie v anarchokapitalismu". (Mohlo by se to jmenovat jakkoliv jinak: "odporné násilí", "nenormální násilí" nebo "zvracení vyvolávající násilí".)
Takže není to totéž a ničím nic nenahrazuju. Uvádím kategorii, do které útočné násilí náleží.
Komentář 63258
To samozreejme zcela vyloucit nemohu, proto se taky ptam.
>> Takže není to totéž a ničím nic nenahrazuju. Uvádím kategorii, do které útočné násilí náleží.
Aha, takze jste jen zamenil název (termín) "Útočné násilí" za morální kategorii "Co se nesmí", tudiz jste ničím nic nenahrazoval.
Ok, setrel jste me, musim tedy akceptovat stavajici rozdeleni: ja - jazykovy diletant, Vy - blabolici idiot.
Komentář 63259
Je to jako mapa. Praha : Čechy je jako "útočné násilí" : "co se nesmí".
Praha leží v Čechách a útočné násilí "leží" v "co se nesmí". Nebo naopak: Praha "náleží" do Čech a útočné násilí náleží do "co se nesmí".
Jazyk je hierarchická struktura. Jména či názvy jsou kódy pro pozice v této struktuře.
Komentář 63284
V mem postu jsem to hned na zacatku (dokonce v samostatnem odstavci) pripustil a na uplnem konci (a kvuli Vam opet ve specialnim odstavci) zcela explicitne odsouhlasil a potvrdil. Vy zrejme mate potrebu mi sdelit, ze s mym souhlasem souhlasite. To je od Vas laskave.
>> Je to jako mapa. Praha : Čechy je jako "útočné násilí" : "co se nesmí".
Aaa, symbolici. Nu, komu neni rady...
Nikoliv, Vy tupce, pokud uz potrebujete tyhle infantilni omalovanky, musite si napred srovnat barvicky. Pokud se Praha ma k necemu mit stejne jako se ma utocne nasili k "co se nesmi", pak je to jedine "hlavni mesto". Cele vtip (a zaroven pruser) ankapu je v tom, ze utocne nasili je jedina polozka, ktera do te Vasi priblbe "kategorie" patri a zaroven ji celou vyplnuje. Jde-li o ankap (Cesko), je z libovolnehlo rozumneho (abyste nechtel idiotsky treba pocitat pismenka) uhlu pohledu utocne nasili (Praha) a cosenesmi (hlavni mesto) obsahove ZCELA totozne.
Takze nikoliv pouhy jazykovy diletant, ale jedine totalne vypatlanej pablb se bude hadat, ze nebyl v Praze, alebrz v maticce stovezate, a potazmo to jeste nahrazovat ve svodkach. Pardon, opravovat.
A na zaver jako obvykle zkusim pouzit nekolik klicovych slov, ktera v minulosti prece jen tu a tam pronikla Vasi tuposti az k one osirele sede bunce, tak se zkuste na vterinku soustredit:
Jdete do prdele se svymi strukturami. Ja se ptal PROC, nikoliv CO, Vy natvrdly ignorante.
Komentář 63236
Argument je tvrzeni podeprene argumenty, to je skvely vychozi bod. Sice do jine debaty, ale jako ilustrace to sem pasuje dokonale.
Cta "padl zde argument" jsem zalitoval, ze jsem neco prosvih - nez mi docvaklo, ze to jenom tak "cudne" odkazujete na dalsi ze svych blabolu. Resp. radeji NEodkazujete, nejake stopy soudnosti Vam zrejme jeste zbyly.
Chapu, ze rigorozni argumentaci lze vyvratit jedine stejne rigorozni protiargumentaci. No prosim: hovno!
Komentář 63242
- Že Vás to baví. Tonoucí se stébla chytá a na hlavu poražený v diskuzi se chytá polovin vět a slov a vůbec čehokoliv…
Když je to argument, tak to přece znamená, že je to tvrzení podepřené argumenty = tvrzení obsahující dokazování. Každý argument je tvrzení. Nemůže argumentovat a nic netvrdit. Ne každé tvrzení je ale argument.
Komentář 63245
Komentář 63247
Komentář 63248
Komentář 63250
Bavi? Ale tak samoze, nemuzu poprit, ze casto mi ty Vase pindy koutky lehce pozvednou, vetsinou je to ale jen uzas prechazejici v udes, v mezifazich prokladany nevirou, facepalmy a zoufalstvim. Je to rehole, ale delam to pro Vas i ostatni rad a bez zasti. Vy osle.
>> Tonoucí se stébla chytá a na hlavu poražený v diskuzi se chytá polovin vět a slov a vůbec čehokoliv…
To snad pripominat nemusite, vycitam Vam to snad malo casto? Ale dobra, ze drtivou vetsinu meho postu jako obvykle smahem ignorujete, registruji tentokrat obzvlast peclive, dik.
>> Když je to argument, tak to přece znamená, že je to tvrzení podepřené argumenty = tvrzení obsahující dokazování
Abyste se, Vy blbe, vyvaroval idiotskeho uzivani symbolu, jejichz vyznam nechapete, a pokusil se misto toho sesmolit smysluplnou vetu, to jsem Vam doporucoval uz minule. Zrejme to ale narazi na onu smysluplnost. Nebo jste tim zkopirovanim chtel vyjadrit souhlas?
Vetknete si to rovnitko a pak klidne muzeme poklabosit o tautologiich, jez jste posledne tak bryskne definoval.
Komentář 63143
Komentář 63146
Jediná možnost je vytvoření prostředí, kde bude platit sada základních pravidel, a kde pak bude mít člověk čas i na nějaké užitečné věci a ne jen se s každým pořád dohadovat na úplně běžných věcech a o každé doslova kravině. To by bylo tak vyčerpávající, že by se v tom nedalo žít vůbec.
Komentář 63151
Komentář 63142
Domnívám se, k ankapu by se mohlo dojít postupnými deregulacemi. Ve většině tzv. demokratických států je právní prostředí tak spoutané regulacemi a právní systém je tak zaplevelený, že občan nemůže mít jistotu, kdy se třeba zcela normálním (jak se mu zdá) jednáním dopustí protizákonného jednání. S odřezáváním regulací se bude postupně právní řád pročišťovat a lidem se bude lépe dýchat.
Je pravda, že výhod ankapu dokáží využít někteří lépe a jiní hůře. Jen poměrně malé procento lidí je schopno podnikat a vést třeba střední podníček s pár desítkami zaměstnanců. To bude pochopitelně budit závist, která je živnou půdou pro ideologie ospravedlňující loupení a vraždění.
Ideální by bylo, kdyby lidé závistiví odešli na území států vítajících jakékoli příchozí a nabízejících jim štědrý sociální systém.
Ve Spojených Státech se poměrně dlouho udrželo ovzduší nezávistivosti a samostatnosti jednotlivců. S rozvojem demokracie resp. s jejím přechodem na vyšší úroveň se situace značně zhoršila.
Komentář 63147
Jinak souhlasím s tím, řešením by mohlo být rozdělit území na dvě a na každém provozovat systém, který by každému vyhovoval. Čistě ze strategických důvodů bych doporučoval zatajit duši anarchokapitality a začít podporovat jednotlivé deregulace a odstátňování tam, kde to jen půjde. Ale pro mne je taková představa děsivá, musel bych o lidech, kteří toto prosazují více vědět, znát je soukromě, vědět jak fungují. Nechť třeba podnikatelé vyznávající ankap umístí na své stránky logo ankapu, abych mohl porovnat služby jejich a ostatních. Předpokládám, že všichni již podnikají. Má zkušenost s pokusem o komunikaci online s Urzou je třeba doslova strašná. Zatím co já jeho učení věnoval hodiny a hodiny (texty jsem si přečetl, videa jsou na mě příliš dlouhá a moc vaty), on prý nemá čas přečíst si ani dva odstavce. Prý by to pro něho byly vysoké transakční náklady, že si mám vše vyhledat. Jednoduše není ochoten přímo komunikovat. Chápu, že ho baví něco jiného. Vyžaduje bezpodmínečně přesně znát všechny jeho definice a má pocit, že všechno vysvětlil. Zkrátka mi přijde poměrně asociální. Ale chápu, že aspoň něco napsal, on to asi zle nemyslel, prostě je takový. Pak si nemůžu být jist, jak přesně chápe své vlastní teze, ač o nich nějak mluví, jak se chová k přátelům, známým, apod.
Komentář 63157
Já se rozhodně nepovažuji za kvalifikovaného anarchokapitalistu. Jen jsem se kdysi začal zajímat o spontánní řád, neuronální/neuronové sítě a ještě nějaké zdánlivě odtažité disciplíny. Pak jsem si přelouskal nějaké Urzovy přednášky a začalo se mi rýsovat, že tady vidím dost zřetelné souvislosti.
Urza je nepochybně velmi fundovaný co se týká ekonomie, zřejmě i v matematice, ale asi nemá dostatečný vhled do uvažování jiných. Nedokáže odhalit pozadí, ze kterého jeho oponenti vycházejí. To se mi jasně ukázalo například při jeho debatě s Michalem Semínem a Romanem Jochem.
Komentář 63171
Vychází mi z toho, že Urzovi někde hodně přebývá (matematicko-logické myšlení), ale také hodně schází (výrazně oploštělá škála citů, nevím). Nedokáže pracovat s pojmem přirozenost. Při dotazu na přirozenost oka tápe, co se po něm chce, pokud to není přesněji definováno. Vraždu odmítá chápat jako citem seznatelný druh nemorální pohnutky, ale polemizuje výhradně s její definicí. Urza nechápe, že lidé mohou definici společně tvořit, že může jít o proces. Již vyslovené chápe za definované a ne jako tvorbu samotnou. Je potřeba zdůraznit, že většina lidí s těmito věcmi nemá vůbec žádný problém a přesto se zcela domluví. Bojím se, že Urza nemá šanci ostatní vůbec pochopit. Musel by umět posoudit, zda je užitečnější bezespornost ankapové teorie nebo úplný, avšak nekonzistentní soubor morálních imperativů. Soudím, že by to mohl dokázat, protože uznal, že manželku by zachránil ukradeným lékem, kdy by porušil princip neagrese. Mohlo by mu tedy dojít, že užitečnost jakkoli matematicky přesné teorie nemůže dosáhnout užitečnosti úplného, avšak sporného souboru morálních imperativů. A to z toho důvodu, že je schopen právě z morálních důvodů princip neagrese porušit nebo že se může dostat do šedé zóny při posouzení toho, kdo agresí začal. Jinými slovy matematická teorie nenabídne tak užitečnou službu, jako byť sporné morální imperativy, jejichž spory lze ale řešit rozumem a citem pro konkrétní situace. Na základě toho by mohl opravdu pochopit nejen protistranu, ale i důvod existence státu. Ale při jeho striktně matematickém myšlení to sotva dokáže. To by se musel přepnout do módu citů a pocitů, umět naslouchat jejich hloubce a bezpečně je rozeznávat. Zjistil by pak ke svému překvapení, že to mají (alespoň vyspělejší) lidé společné, docházejí ke stejnému poznání a je to indikátorem spolehlivějším, než přesné definice.
Komentář 63179
1. Anarchokapitalisté předefinovali slovo "stát". "Stát" anarchokapitalistů označuje jiný pojem, než "stát" státistů. (Urza tohle předefinovávání nesprávně přirovnává k přiřazení slov mezi různými jazyky, jako pes : dog, vláda : government, bílý : white.) V tomto spočívá ono velké nedorozumění té diskuze.
"Stát" Jocha a Semína je prostě "nějak organizovaná společnost". Pánové argumentovali, že lidé se ze své přirozenosti organizují.
"Stát" Urzy a anarchokapitalistů je "společnost organizovaná tak, že její členové mají povinnost odvádět poplatky na věc veřejnou". Otázku přirozenosti Urza na začátku odmítl a pak dokazoval, že ten JEHO stát z lidské přirozenosti nevzniká.
2. Anarchokapitalismus není žádná "matematicky přesná teorie". Je to politická ideologie jako jakákoliv jiná: stejně matematická, emocionální, axiomatická jako demokratismus. Ohledně její přesnosti: snad už jsme zde jejich rozporů uvedli dost. S celou řadou úplně těch základních a praktických si žádný ankapák neumí poradit. Existenci některých nacházejících se "hned na povrchu" si zřejmě Rothbard vůbec neuvědomoval.
Dokonce se mýlil už v tom, že anarchismus a rakouská ekonomická škola (nebo prostě ekonomie) se nějak doplňují. Naopak jsou v ostrém rozporu! Podle anarchismu mají lidé přirozená práva na přírodní zdroje a plody své práce. Podle rakouské ekonomické školy (nebo prostě podle ekonomie či ekonomismu) mají právo jen na to, co si dokážou ubránit. To je přece rozpor par excellence!
Komentář 63203
Komentář 63186
Ne, tak nechápavý samozřejmě není. Ale "diskusní" tvorbu definic prostě odmítá. Je ochoten přistoupit na definici postulovanou protějškem. Ale pak přichází kámen úrazu: Urza trvá na tom, aby ten protějšek byl v rámci své definice důsledný. A na tom troskotají většinou diskuse k dílčím tématům. Téma se pak probírá kolem dokola a postup je nulový.
Urza ...nedokáže pracovat s pojmem přirozenost. Při dotazu na přirozenost oka tápe, co se po něm chce, pokud to není přesněji definováno.
Urza především neví, či ignoruje fakt, že pan Semín uvažuje do značné míry teleologicky. (Teleologické myšlení je založené na myšlence, že VŠECHNO má svůj ÚČEL -řecky "telos".) Když pan Semín říká, že přirozeností žárovky je svítit, je Urza pochopitelně zmaten. Pan Semín pak zřejmě uvažuje dále, že člověk byl stvořen k nějakému účelu, předpokládám, že tím účelem myslí pan Semín naplňování božího plánu.
Na takovou argumentaci může Urza velice těžko adekvátně reagovat.
Komentář 63195
Komentář 63153
Preto prejdeme na "polycentrické právo", kde pre istotu tie zákony nebudú napísané vôbec a každý "sudca" sa bude rozhodovať podľa seba a prípadne nejakého nepísaného Lojzovského "konsenzu". A to sa oplatí!
Komentář 63121
Komentář 63125
Komentář 63134
Jistě! Dokonce to bude ještě zajímavější: bude tam hrát roli více faktorů. Mimo jiné také předpokládaná poptávka po dopravě. Kolik cestujících, jaká perspektiva nákladní přepravy, atd. Takže majitel perspektivního pozemku může chtít větší prachy za poskytnutí placu pro železnici. Naopak pozemek, na kterém bude nádraží, bude tím vlastně zhodnocen, takže by vlastník mohl staviteli vyjít vstříc. Vůbec, rozehrála by se hra s mnoha kalkulacemi a ti nejprozíravější by profitovali nejvíce.
Komentář 63124
Komentář 63106
Komentář 63113
Máte víc takových "podlemi definic"?
Komentář 63156
Netvrdí.
Nebude pro majitele pozemků lepší ...
To se nedá vydedukovat od stolu, to vzniká tak, že se to žije.
Ve fungující demokracii může alespoň částečně ovlivnit, za jakých podmínek ve státě žije, v anarchokapitalistickém uspořádání ne.
O nic míň, než v demokracii. Nebo jo? Copak v anarchokapitalismu nemůžete našetřit na koupi pozemku? Nebo si pronajmout prostor a dokonce si vybrat od koho a za kterých podmínek?
Komentář 63073
Když tento zkrat domyslíme, dostaneme absurdity, jako že rozdíl v režimech USA a SSSR (a NSR/NDR, Jižní Korey/KLDR, ČSSR/ČSFR) byl způsoben tím, že vláda USA měla méně moci. Ve skutečnosti měla dokonce více moci, ale jinak ji používala.
2. Též to šermování s totalitou je trapné. Pořád si kladu otázku: Proč? Proč když chcete něco odsoudit, to musíte nejdřív nazvat totalita? Musí každé společenské zlo být totalitou? USA byly otrokářskou společností do roku 1865. Takže podle Urzy buď USA byly totalitou, nebo je otrokářství v zásadě přijatelné. Urza nikdy neoznačil staré USA za totalitu, naopak Ameriku za kolonizace označil za historický ankap (přestože to byla otrokářská společnost). Takže je tedy otrokářství přijatelné?
Je zřejmé, že společenské zlo se nerovná totalita. Proč tedy, když chcete něco morálně odsoudit, tam musíte cpát totalitu? Není to stejně smysluplné, jako všechno, co odsuzujete, označovat za nacismus? Urza klade mezi společenské zlo a totalitu rovnítko (a jak je u něj obvyklé, není v tom konzistentní, viz Amerika za kolonizace jako "historický ankap"). Tím ale pojem totalita úplně vyprazdňuje. Společenské zlo je nejobecnější pojem, a totalita k tomu přidává mnoho navíc: toho, co se skutečně stalo, čili k tomu má lidstvo zjevně sklon; proto je ten pojem důležitý, a proto se používá. A tohle všechno Urza ničí. Krásný příklad toho, co Szasz nazýval "sémanticida".
3. Ano, žijeme v nebezpečném světě, ve kterém jsou kromě nebezpečných virů, zbraní a lidí také nebezpečné myšlenky. Varování před možností "přetavení něčeho v totalitu" je tak obecná myšlenka, že je k ničemu, je naprosto nepodstatná.
Navíc pokud jde o otázku, co je totalitní hrozba, platí pro anarchokapitalisty přesně to, co neustále vyčítají státistům: že se nechávají ovlivnit svými subjektivními preferencemi. "Totalitní hrozbou" může být snad každý společenský jev: každá organizace, každý trend… A když se na takovém dění nějak podílí rodinný příslušník ankapáka nebo jeho manželka, ankapák, jako kdokoliv jiný, má silný sklon říct "Ono to až tak špatné není". To předvedl Urza v diskuzi s Jochem: Joch jako totalitní hrozbu uvedl (cituji po paměti) "hnutí, které bojuje za zákaz tělesných trestů dětí, tudíž nám diktuje, jak máme vychovávat děti"; Urza na to řekl "To mi nevadí".
Takže tohle je jen subjektivní vadí-nevadí. K čemu to je? Když chcete něco dokázat, někoho o něčem přesvědčit, formulujte argument. Obecné varování před nástupem totality je k ničemu.
Komentář 63080
Velmi s vámi souhlasím, skutečně třeba Hitlerův režim anebo Stalinův nebyly ve skutečnosti nijak extra totalitní a měli své světlé stránky a byly masově podporovány, čili šlo o demokracii! Totalita může být i dobrá, třeba ta osvícená. Velmi správně píšete!
Komentář 63102
Komentář 63104
Nemohly by pocity lidí v anarchokapitalismu být podobné? Že by pociťovali bezmoc ve světě, kde by byli odkázáni sami na sebe, příp. dobročinnost jiných? Nesehrává stát psychologickou funkcí toho, že člověk někam patří, má nějakou oporu a někoho, kdo se o něho v případě potřeby postará? Není tato psychologická funkce důležitá,bez ohledu na to, zdá to stát pak skutečně udělá?
Komentář 63108
Komentář 63119
Komentář 63126
Komentář 63136
K ankapu by lidé museli dozrát. Urza nepředpokládá, že by se dal zavést ze dne na den, dokonce ani ne z roku na rok. Jeho hypotéza je, že by se dalo k němu blížit postupnými deregulacemi.Těmi by se lidé postupně "otrkávali" tak jako malý človíček se začne pomalu stavět na vlastní nohy a přestává potřebovat oporu rodičovské ruky.
Komentář 63111
Komentář 63115
Komentář 63122
Komentář 63129
Komentář 63158
2. Proč když chcete něco odsoudit, to musíte nejdřív nazvat totalita? To není pravda. Z čeho vycházíš?
3. ... co neustále vyčítají státistům: že se nechávají ovlivnit svými subjektivními preferencemi. Kde? Pokud vím, anarchokapitalisté s tém naopak počítají jako s danou věcí. Z čeho vycházíš? A proč pořád ta posedlost Urzou a jeho osobními preferencemi? Urza není anarchokapitalismus. Já mám rád smažák - stává se tak láska ke smažáku oficiální doktrínou anarchokapitalistů?
Tři reakce na článek (o něčem úplně jiném) a z toho tři strawmany. Chápu, že ti hlavou běží spousta zajímavých myšlenek a polemik s něčím, o čem si myslíš, že to tvrdí anarchokapitalisti. Netvrdí.
Komentář 63161
2. Opět i z Vašeho článku. Stát se může nějak změnit. A jak? Samozřejmě na totalitu. Na co jiného, že… Prostě, když už není totalita teď, tak je aspoň za rohem.
3. Tohle je přece tak běžná výčitka od ankapáků… Například ten cikánský pracovní tábor v Letech. Lidé říkají: "Socialismus ne, ale TOHLE by měl stát udělat". Ankapáci to kritizují.
Komentář 63163
2. Tvrdil jste něco jiného, totiž že "když chcete něco odsoudit, to musíte nejdřív nazvat totalita". A to prostě není pravda. Odsuzujeme třeba porušování vlastnických práv, aniž bychom to zároveň nazývali totalitou. Neudržíš vlastní nit.
3. Ankapáci kritizují snahu porušovat vlastnická práva. NE to, že se lidi nechávají ovlivnit svými subjektivními preferencemi. Neudržíš nejen myšlenku vlastní, ale ani toho, komu oponuješ.
Komentář 63165
2. Že něco nadužíváte, přece to neznamená, že to užíváte pořád.
3. Ne. Výslovně kritizují a odsuzují to podléhání subjektivním preferencím, které tomu předchází.
V principu dělá úplně stejnou chybu v úvaze jako jeho oponent: Nadřazuje své přání a svůj subjektivní pocit preferencím, které vyjádřili lidé svým jednáním na trhu.
zde: https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=992&ACID=22617
Komentář 63182
2. Že něco nadužíváte, přece to neznamená, že to užíváte pořád. Pak teda nechápu, proč tvrdíš, že "když chcete něco odsoudit, to musíte nejdřív nazvat totalita".
3. Výslovně kritizují a odsuzují to podléhání subjektivním preferencím, které tomu předchází. V tom odkazovaném článku se kritizuje, že své osobní preference pán používal jako objektivní argument. Ne to, že by se podle nich řídil.
Nemůžu se zbavit dojmu, že mezi jediné tvé diskuzní dovednosti patří strawmanování, vytrhování z kontextu a překrucování tvých vlastních tvrzení koment od komentu. Což mě nenaplňuje touhou v povídání pokračovat.
Komentář 63184
- Přesně o tom jsem od začátku mluvil: o používání subjektivních pocitů v argumentaci:
Navíc pokud jde o otázku, co je totalitní hrozba, platí pro anarchokapitalisty přesně to, co neustále vyčítají státistům: že se nechávají ovlivnit svými subjektivními preferencemi. "Totalitní hrozbou" může být snad každý společenský jev: každá organizace, každý trend… A když se na takovém dění nějak podílí rodinný příslušník ankapáka nebo jeho manželka, ankapák, jako kdokoliv jiný, má silný sklon říct "Ono to až tak špatné není".
Komentář 63240
Zavidim Vam, ja k vyjadreni stejne myslenky vetsinou potrebuji nekolik debilu a prdeli a stejne to neni uplne ono.
(Bohuzel v tomto pripade to nejspis bude mit dopad zhruba stejny - nulovy. Marnost.)
Komentář 63074
tak bacha na to, at nějaký to "dobro" nezačnete srát i vy,
nebot anarchisté jsou jen lidi,
a tím dobrem jsme vobklopeni celej život, takže jsme tím nasmrádlí jak alkoholici kořalkou...
Není totiž většího zla, než právě naše představa dobra...
Komentář 63075
Neunahlujte se, treba jenom mate ve skole ponekud sveraznou pancelku na opcanku. Kdyz priste misto o houpaciho konika napisete Santovi o obrazkovou wikipedii, budete preqapen.
Komentář 63081
Komentář 63152
I podivejme. No jen povidejte, tady se to snese. Senilni pametnik, nebo naopak s panem Romanem navstevujte stejny ustav?
Komentář 63077
Komentář 63078
Komentář 63083
Komentář 63084
Komentář 63085
Komentář 63088
Komentář 63087
Když vypichnu jednu věc - nedostupné bydlení. Tak to má dvě jasně příčiny inflační monetární politiku státu (zvětšování poptávky) a restrikce pro stavbu (územní plány, stavební povolení, eko předpisy...) -> omezení nabídky. Tohle jsou příčiny brutálního zdražování. Tvářit se že to dělá ten zlý trh a ignorovat že ten jen reaguje na prostředí uvařené státem je slepota a hloupost. To je jak tvrdit že za to že zakopnete a natlucete si nos může ta zlá gravitace.
Komentář 63092
Monetárna politika štátu nejako zvyšuje počet ľudí ktorí potrebujú bývanie? A núti štát developerov projektovať nové bytovky na miestach kde to škodí majiteľom okolitých nehnuteľností?
Komentář 63100
Komentář 63103
To že se zvyšuje cena nemovitostí je jasný důsledek těchto faktorů. To vám řekne kdejaký ekonom, nebo kdokoliv kdo do nemovitostí investuje.
Komentář 63116
Komentář 63120
Když má někdo dost peněz, tak koupit si nemovitost je dnes docela logický krok.. Inflace stále roste a nechtít si nechat ztrácet hodnotu milionu co mám na účtu není žádná spekulace.
Komentář 63133
No evidentne sa do toho nikto ďalší nepustil, keďže bytov je nedostatok.
No veď práve to je špekulantstvo že niektorí "investori" namiesto stavby bytov skupujú už existujúce. Ale z ich pohľadu je to logické, výstavbou nových bytov by ceny klesali, kým skupovaním beztak nedostatkových bytov ceny naopak zvyšujú. Lenže takéto kšeftovanie je na úkor tých čo byty skutočne potrebujú na bývanie.
Komentář 63137
Pokud moje tvrzení jsou naučené fráze, tak vaše jsou co? :-D Takhle argumentuje spousta levičáků, o tom jak jsou ti bohatí lidi zlí a zdražují jim byty a mělo by se jim to zdanit a zkázat a tak.
Pokud moje tvrzení nejous pravdivé tak my je vyvraťtě, nebo chtejte abych je nečím podložil. Takhle jen plácáte nesmysly.
Tak proč se do toho nepustíte vy? Nebo někdo jiný, když je to podle vás tak jedoduché a problém je v developerech samotných? Proč jim někdo nevypálí rybník? Protože je to blbost.
Kdyby byly v nabídce nové byty, tak budou Ti vaši "špekulanti" kupovat nové byty, ale ony nejsou, protože než vůbec kopnete do země tak čekáte roky než seženete všechna povoloení.
Ale samozřejmě stát to odvětví sice naprosto zásadně ovlivňuje, ale určtiě to není jeho chyba :-). Potřebujejme tedy aby ho ovlivňoval ještě víc. Třeba bych víc zdanil developery aby tolik nevydělávali, to je určitě motivuje. Nebo bych zdanil vlastnictví bytů, to se určtě nepromítne do cen nájmů a bude o to jednodušší si časem našetřit na další.
Komentář 63148
Povim ti to jednoduse takto:
Koupis si pozemek s tim, ze si tam postavis barak. Jses uplne normalni clovek, nejses zadny developer ci politik, proste bezny clovek.
Vis, jak dlouho trva, nez dostanes stavebni povoleni?
U nas to trva klidne i 5 let.
Myslis si, ze si to ty, jakozto jediny, koho se to tyka, na tech 5 let schvalne zdrzujes?
Komentář 63154
Nebylo by je možné homesteadovat ? :D
Jak byste se na to dívali z hlediska anarchokapitalismu?
Komentář 63127
Komentář 63145
Komentář 63185
Opravdu zajímavé pojetí totality. Děkuji za obohacení! :-)
Komentář 63175
a) stát -> ankap
b) ankap -> stát
Myslím, že přechod stát -> ankap nemůže být samovolný. Z jakž takž fungujícího státu se může vyvinout ankap pouze dlouhým procesem redukce regulací.
Přechod ankap -> stát nepovažuji za příliš pravděpodobný. Samozřejmě, mohlo by k němu dojít, kdyby se majetkové rozdíly mezi lidmi zvětšily natolik, že by došlo k revoluci, nejspíše krvavé.
Ještě bych přidal možnost
c) stát bude téměř úplně zničen totální katastrofou (živelná pohroma, válka,...), zbude malá část obyvatelstva, státní struktury naprosto vyřazené. Pak by se musela pravidla vytvářet "na zelené louce". Možná by se dal vzít příklad z období "Divokého západu", kdy kolonisté táhli zemí na západ, zakládali osady, ve kterých svěřovali správu voleným šerifům a vůbec fungovali bez kooperace se státem. To by se mohlo chápat jako zárodečný stav ankapu.
Komentář 63189
Komentář 63208
Volený šerif platený z daní je demokracia a nie ankap.
Řekl jsem, že by to šlo považovat za zárodečný stav ankapu, nikoli za ankap jako takový.
Komentář 63214
A keby ste dával lepší pozor tak by ste videl že nie som "neregistrované indivíduum", ale registrovaný člen ako Vy.
Komentář 63233
Zárodky ankapu: než to tam převálcovala demokratická armáda, vytvářeli si ti lidé v osadách spontánně vlastní zákony. Nevím, kde se vzala Vaše představa o masívní výzbroji, ale ti lidé tam chtěli hlavně obdělávat půdu, chovat dobytek, apod. Státní orgány byly daleko, tak si museli poradit po svém.
Komentář 63238
A čo si myslíte že bizóny a indiánov strieľali s gumipuškami?
Komentář 63261
Nemyslím. Ale vidím, že se naše představy o tom, co je MASÍVNÍ výzbroj dost liší.
Komentář 63286