Uber diskriminuje úředníky – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: velkej Ká
Čas: 2017-03-14 00:00:02

Uber diskriminuje úředníky

Alternativní taxislužba Uber je jedním z příkladů sdílené ekonomiky, kdy lidé propůjčují svá vozidla a svůj čas k přepravě zákazníků. Služba je levná, kvalitní, žádaná, snadno se používá, a tím pádem úspěšná. Mnoha úřadům po celém světě (včetně pražského magistrátu) se levné-kvalitní-žádané-úspěšné nelíbí, a to proto, že služba obchází různou zbytečnou zdražující či omezující byrokracii (mnohde musí, protože města často regulují počet taxikářů). Proto úředníci velmi tvrdě válčí s řidiči Uberu, přivolávají si je a ukládají přistiženým řidičům vysoké pokuty.

Uber však v této válce nezaostává. Díky velké síle zákazníků, kteří každý den generují zisk, může Uber pokuty řidičům proplácet. A aby bylo pokut co nejméně (motivací Uberu je, jak jinak, zisk), zvolil naprosto přirozený postup - diskriminaci. Protože pokuty ukládají úředníci vydávající se za zákazníky, spustil systém Greyball, který funguje tak, že v každém městě mají člověka, který udržuje údaje o jednotlivých úřednících, a tyto úředníky pak systém nenápadně zablokuje. Aplikace těmto úředníkům sice ukazuje na mapě pohybující se auta, ta jsou však falešná. A úředníkovi sice může někdo přijmout objednávku, ta je však záhy zrušena. Pramen úředníkům vyschl.

Diskriminace je základním právem, projevem svobody, a lze ji použít právě na obranu před nesmyslnou buzerací a zvůlí státu. Čím méně budou firmy a podnikatelé ochotní vůči úředníkům (a státu obecně), čím méně služeb jim budou poskytovat, tím hůře se úředníkům (a státu) povede. Někdo může namítnout, že úředníci jsou jen pěšáci. Nesouhlasím; úředníci jsou ti, kteří dávají pokuty, a tedy přímo škodí; jsou to oni, kdo si vybral tu práci, dělají ji z vlastní vůle. Nejsou to otroci, ale samostatně jednající bytosti. A společnost tomuto jednání může nastavit zrcadlo. Popularita služeb jako Uber ukazuje, že je to udržitelný postoj a že je to skvělý způsob boje proti hydře.
Přečtení: 29760

Reagujete na tento komentář:
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 09:15:15 Titulek: Re:
Probuh, to me realne ani nenapadlo!

"Multak pana OCs" (c) je jen zcela obecny terminus technicus, sahrnujici vicemene libovolne uvadeni romanovych pribehu na pravou miru v oblastech linquistickych (pricemz v nejmensim nezpochybnuji, ze v drtive vetsine pripadu ma pravdu).
Web: neuveden Mail: neuveden
Koukám, že si Urza nevšiml, že má nový článek. Budu muset příště dávat větší datum, rozdíl 2 dny zjevně nestačí. Omlouvám se za narušení redakčního plánu.
Autor: Urza Čas: 2017-03-09 11:00:53 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já si všiml, ale pak mi to vypadlo, protože jsem toho měl moc.
Jdu ho přeplánovat, byl tu asi dvě hoďky xD
Autor: marek28 Čas: 2017-03-09 09:38:51
Web: neuveden Mail: neuveden
Super zpráva. A jinak k té diskriminaci - všiml jsem si, že hodně lidí má tendence úředníky ostrakizovat, je to cejch, který je spíš pro ostudu (nikdy jsem neslyšel nikoho říct "hele, to je úředník, to je borec že", ale "hele ho, ouřadu, parazita", to slýchám poměrně často). To je moc dobře. Pokud bude práce státního úředníka ostudná a člověka vyčlení ze společnosti, výrazně ubude lidí, kteří budou ochotni takovou práci vykonávat.
Autor: marcusant (neregistrovaný) Čas: 2017-03-09 10:09:45 Titulek: Re: [↑]
Obávám se, že peníze nesmrdí. Dokud bude na zaplacení úředníků, budou úředníci. Podívejte se na PaChy, revizory, politiky a podobnou odpornou verbež. V zásadě je to otázka pudů a elementérních prvků lidské povahy. Mnedle jediný způsob, jak to vyřešit, je odůvodnit potřebu nebýt úředníkem, fízlem, revizorem, politikem... pudem sebezáchovy. To je nejsilnější ze všech pudů a zabírá téměř vždy (výjimky se tématu myslím netýkají). Konkrétní rozpracování nechám na každém, neb sám trpím pudem sebezáchovy.
Autor: Angel224 (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 08:02:40 Titulek: Re: [↑]
S vašim komentářem souhlasím. Jen malá technická, co máte proti revizorům. Ačkoliv nepopírám, že se někdy chovají jako blbci a kastují lidi podle oblečení (tady se dá snadno použít lidé jsou různí), tak jsou placeni dopravními podniky (tzn. peníze na jejich výplaty nebyli sebrány násilím), kontrolují zda je dodržována smlouva do kterou obě strany vstupují dobrovolně.
Autor: Burejsa (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 09:07:02 Titulek: Re: [↑]
On existuje DP, který není masivně dotovaný?
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2017-03-14 09:46:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nemohu tvrdit, že pokud použiju služeb DP kdekoli v ČR (i mimo), jedná se o až tak zcela dobrovolný akt. Ten DP má uděleno podúřadem státu (místní radnicí) privilegium monopolu. Už jen to, že se nikdo jiný nemůže reálně pokusit nabízet službu hromadné přepravy, značně narušuje dobrovolnost vztahu. Navíc jak napsal Burejsa, revizoři jsou placeni z peněz DP a tyto peníze pocházejí z nemalé části z krádeže = dotací. Tudíž revizor v DP je drábem, který slouží k udržování státního/státem privilegovaného monopolu, který je v rozporu s potřebami cestujících, nikoli ke kontrole dodržování smluvních podmínek, které si jako ty nejlepší na trhu cestující dobrovolně vybral.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-03-14 10:37:07 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Taková drobnost - on ten částečně dotovaný monopol nebude v rozporu s potřebami těch konkrétních cestujících, kteří služby toho monopolu využívají. Ale rozhodně bude v rozporu s potřebami necestujících, kteří jeho služby nevyužívají. Jinak samozřejmě, dopravní podniky by se měly živit samy, ne aby stát řešil platy řidičů a podobný píčoviny. Akorát bude spousta vohnoutů řvát, proč jejich jízdenka stojí třikrát tolik.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2017-03-14 11:12:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No on ten monopol DP není úplně v souladu ani s potřebami všech těch, co jej užívají, protože někteří (možná mnozí) jej užívají, protože jiná lepší možnost je jim právě tím monopolem znemožněna (do práce/školy apod.) a už dneska docela dost prskají. A zejména na to číslo, kterému se cena říká jen omylem a nevyjadřuje vůbec nic, leda nenažranost státního úředníka udělujícího privilegia a jeho monopolního kamarádíčka.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-03-15 09:55:12 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ok, beru, úplně v souladu s potřebami cestujících není. Soulad je pouze v rovině samotné existence služby.
Autor: Michal (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 01:41:57
Rikal jsem si, ze by mohla existovat nejaka socialni sit, do ktere by se clovek prihlasil a daval tim verejne najevo, ze nepodporuje EET a nebude pozadovat doklad za obed apod. Takovej whitelisting lepsich zakazniku. Zatim jen zablesk, ani netusim jak by mohla vypadat technicka realizace a jestli to vlastne dava smysl.
Autor: Alweron Čas: 2017-03-14 07:50:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: alweron v doméně seznam.cz
Dovedu si představit appku, která by realizovala platbu v bitcoinech (tj. zároveň fungovala jako peněženka). Provozovatel tam nahraje svoji nabídku s cenami, já si tam vyberu, zaplatím to, provozovateli ukážu QRko potvrzující plabu, nebo tak něco.
Autor: Michal (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 08:25:18 Titulek: Re: [↑]
Do BTC penezenky se opravdu poustet nechci, na to jsou jini machri. Navic by to pro obchodnika znamenalo napr. kazdy den menit nabidku v teto aplikaci. Slo mi spis o nejaky komunikacni signal smerem k obchodnikovi, ze mi muze verit, ze ho neudam, kdyz mi neda doklad a zaroven se nebudu zlobit, kdyz dostanu lepsi cenu nez nejaky koblihar. :)
Autor: velkej Ká Čas: 2017-03-14 09:30:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Co zabrání lidem zlé vůle, aby se tam registrovali a předstírali, že patří k těm hodným, co neudávají? Já mám samozřejmě taky nějaké nápady, ale zveřejňovat je nebudu, dokud je nebudu mít pořádně promyšlené.
Autor: Michal (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 09:48:20 Titulek: Re: [↑]
No to uz je lepsi otazka. IMHO by se to dalo resit pomoci doporuceni od lidi, kteri jiz v siti jsou.
Autor: marek28 Čas: 2017-03-14 12:13:00 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Na to je appka krátká, na druhou stranu zdravý rozum stále funguje - u nás na maloměstě jsem zatím nepřijal ani jednu účtenku, řada obchodníků, kam pravidelně chodím, to už zaregistrovala a už mi účtenku ani nepodávají.:)
Autor: vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 13:06:04 Titulek: Re: [↑]
eet nakonec nechte roztridi lid a ti "provereni" nakonec budou bohatnout a udavaci hladovet..kdyz az doted to bylo obracene
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 08:52:17
Web: neuveden Mail: schován
Greyball OK, wtz, ale proc k tomu ten bulvarni titulek?

Pokud zrovna nejste nejakej multak pana OCs, pak ta diskriminace je prinejmensim znacne zavadejici. Jiste, Uber strikes back pote, co urady diskriminovaly jej - to ale neznamena, ze je to totez. Diskriminace uredniku by byla znacne obtiznejsi, tudiz asi nebude optimalni obranou ani zrcadlem. Nastavovani posledne zmineneho mozna muze byt udrzitelne i skvele, ucinnost ale bude miziva.

(Ostatne v dobach nedavno minulych bylo zrcadlo nastaveno fixne a trvale, a podivejte se dnes okolo... :))
Autor: Urza Čas: 2017-03-14 08:53:43 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Velkej Ká určitě nebude OCs; styl jejich psaní a komunikace je naprosto odlišný.
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 09:15:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Probuh, to me realne ani nenapadlo!

"Multak pana OCs" (c) je jen zcela obecny terminus technicus, sahrnujici vicemene libovolne uvadeni romanovych pribehu na pravou miru v oblastech linquistickych (pricemz v nejmensim nezpochybnuji, ze v drtive vetsine pripadu ma pravdu).
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 09:20:51 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
(I kdyz ted mi doslo, ze na tomhle webu je to vlastne dost mimo misu. To asi jak furt hopsam po DF a jinych rybach. No co uz.)
Autor: velkej Ká Čas: 2017-03-14 09:28:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Bulvární titulek prostě proto, protože mě jejich vymýšlení baví. Před čtením mého dalšího článku (vyjde brzy) proto doporučuji pořádně se nadechnout, tam jsem zvolil ještě bulvárnější ;) Ale dobře, teď vážně - "bulvární" titulek je takovou rychlou zkratkou celého článku, měl by být úderný, aby přitáhl čtenáře. Samozřejmě zde na Stokách, kdy je 1 článek za den, to tolik potřeba není, ale pokud by článek chtěl někdo sdílet na sociálních sítích (a to si málokdo uvědomuje, že ta možnost tady na Stokách je - je tady implementovaný zcela normální OpenGraph - navíc kromě nadpisu ještě autor článku vyplňuje stručnou anotaci, perex, chceš-li), musí tam na první pohled něčím zaujmout, a první pohled míří na titulek.
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 09:36:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No, ac jsem to mozna ne dostatecne zduraznil, predevsim si myslim, ze ta diskriminace je (nejen v nadpisu) chybny terminus. Bral bych asi i fselijaky identifikace a jiny eliminace, ale porad je to jen zcela nediskriminacni obrana.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-03-14 09:46:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No, oni vlastně s jednou skupinou lidí, která má nějaký společný odlišující znak, zacházejí jinak než s ostatními. To je diskriminace.
Autor: pz100000 Čas: 2017-03-14 10:10:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Oni se jim vyhybaji, a to z jasneho a objektivniho duvodu. Diskriminovat by je mohli napr. vyssi taxou, ale zrejme taky odmitanim transportu (!) libovolneho (!) urednika. Finger kontrole k tomu ale rozhodne nepatri.
Autor: vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 09:24:10
konecne byl pojmenovan jeden z hlavnich viniku vetsiny pruseru-prostrednik urednik.Ted ho jen pekne vyobcovat.
Ale oni se v bezohledne honbe za snadnou vyplatou znici sami,protoze delaji sama protichudna rozhodnuti-napr fotovoltaika zlevni pro soukromniky a ty se osamostatni,imigranti zlikviduji jako prvni vitaci teplouse a bezboznou levici,....a bojem proti sdilene ekonomice soudruzi umrou hlady.Uredniky jsou nakonec jen proto,ze delali cely zivot spatna rozhodnuti-jinak by byli soukromniky.Nechat je pusobit a cekat bude asi nejucinnejsi metoda
Autor: vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 10:00:12 Titulek: Re: [↑]
..a nakonec by eu zrusila narodni stat a po jejim padu by mohl na poli neoranem vzniknout obycejny (an)kapitalismus..:)
Autor: Adraynnith Čas: 2017-03-14 10:10:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
A pak by EU mohla zrušit i sama sebe... :)
Autor: vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 13:02:13 Titulek: Re: [↑]
uz se soustredili tak krasne,ze staci prekopnout kabl do brusele
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
Je to super. Jen doufám, že právě takovéto zveřejňování tomu systému neuškodí.

S Uberem zatím zkušenost nemám, ale předpokládám, že člověk nemusí při registraci vyplnit svoje pravé údaje, může si na zavolání taxíka najmout brigádníka nebo třeba pokaždé vytvořit novou registraci. A ještě spousty dalších možností, které tu radši nebudu rozebírat...
Autor: Michal (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 09:59:50 Titulek: Re: [↑]
Je tam identifikace podle cisla karty, vyrobniho cisla tel. a dalsi. Neni to tak uplne jednoduche.
Autor: vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-03-14 11:29:25 Titulek: Re: nejde o úředníky [↑]
politik je vyssi urednik,oba se snazi udrzet existenci spolecneho majetku,aby mel praci.Politik,ktery to chce zrusit je pravicovy politik
logo Urza.cz
kapky