Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Diskuse Stok (strana 55)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: hefo Čas: 2025-03-16 01:00:49 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Táto odpoveď prakticky nijako nesúvisí s mojou námietkou.

Štát nie je inštitúciou na poskytovanie nejakých služieb, to nie je preň nutnou podmienkou. V histórii existovali (a dnes ešte tiež kde-tu existujú) také štáty, ktoré prakticky nijaké služby neposkytovali - v zmysle poskytovania služieb, ktoré je možné získať na voľnom trhu.

Štát predovšetkým vykonáva svoju zvrchovanosť nad určitým územím, organizuje fungovanie ľudskej spoločnosti na tomto území, s čím sú spojené napríklad "služby" definovania a vymáhania práva. Preto v úvodzovkách, lebo tam nemôže ísť o typicky voľnotržnú zmenu, kde všetky strany sú jej súčasťou dobrovoľne.

Čo sa týka námietky "Stát se ale chová jakoby to jeho majetek byl", toto tu bolo už X-krát premleté, je to len nesúlad definícii slovíčok:
- pojmu "vlastníctvo pozemku" v ankap teórii odpovedá v bežnej reči pojem "zvrchovanosť" (t.j. možnosť stanovovať si pravidlá fungovania na tomto území, ktoré platia pre všetkých, čo sa na ňom nachádzajú)
- pojmu "vlastníctvo pozemku", ako sa používa v bežnej reči, by v ankape odpovedalo niečo ako "dedičný prevoditeľný prenájom pozemku" (t.j. držiteľ/nájomca pozemku na ňom smie robiť len to, čo pravidlá majiteľa/prenajímateľa dovoľujú)
Autor: hefo Čas: 2025-03-16 00:43:29 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Na túto (základná otázka je vyznačená hrubo):

Podľa tvojej teórie objektívna cena (OC) nejakého výrobku je rovná súčtu miezd (M) a ostatných nákladov (N) (podiel týchto vecí na jednom výrobku), t.j. OC = M + N.
Máme produkt vyrobený živnostníkom. Ostatné náklady (N) poznáme, trebárs materiál, amortizácia strojov a pod. Ak chceme vypočítať OC, tak ešte potrebujeme poznať M (inak je to jedna rovnica o dvoch neznámych, ktorá má nekonečne veľa riešení), alebo potrebujeme poznať OC, aby sme vypočítali M.
Podľa čoho zistíme objektívne M u živnostníka?
(neexistuje zamestnávateľ, ktorý by mu stanovoval mzdu. Smie si ju stanoviť sám živnostník?)
Web: neuveden Mail: schován
1) No není, protože v té nejobecnější teorii existuje paralelně vedle jiných systémů, které se snaží najít vzájemnou shodu a vyřešit ten konflikt co nejoptimálněji. S tímhle jsem se setkal už víckrát, podle mě jde o problém toho, když celý život žijete v systému a jste obklopen systémy, kde jsou pravidla řízena centrálně – těžko si pak představíte systém, v němž i tyto záležitosti jsou řízeny decentralizovaným způsobem.
2) Ano, nelze to vyvozovat, dobrovolnost beru spíš jako nějaké minimální etické východisko, jehož bychom si přáli tímto způsobem dosáhnout, spíš než jako popis výsledného společenského uspořádání. Že to tak může být, osobně nerozporuji, protože si jsem vědom, že AnKap není dobro z definice, a špatnosti se rozhodně mohou dít i ve společnosti založené na jeho principech. Vyjádřil bych to tak, že se pouze domnívám, že čím méně státu, tím větší šance na příznivější poměr dobrovolnosti ku nedobrovolnosti, a nikoli nutně automaticky vyšší sumu dobrovolnosti, jak předpokládá Jakub G.
3) Aha. Já v dobrovolnosti nevnímám rozdíl mezi tím, když mě v jednání omezí instituce nebo když to udělá jednotlivec. Pokud se má jednat přímo o právní sankci, nezdá se mi, že by zahrnovala člověka, který se například svévolně rozhodne mě uvěznit.
Web: neuveden Mail: schován
Říkám, mohu jen říct, že to je neetické. Nevím co je za tím. V každém případě, manipulace je i v tomto světě. A v anarcho-kapitalismu bych nepředpokládal, že to bude lepší. Anarcho-kapitalismus neznamená, že budeme všichni svatí. Ačkoliv bych počítal s tím, že lidé nebudou manipulaci tolik podléhat, jelikož největším manipulátorem v dětství je školní pedagog který na člověka svým přístupem přesouvá podřízenost.
Zatímco u člověka vychovaného anarcho-kapitalismem předpokládám, že bude dost sebevědomý, aby se nenechal snadno ovlivnit.
Web: neuveden Mail: schován
2. Takze podle vas by se mel zakazat prodej alkoholu? Zajimave.
To je docela progresivni myslenka.

3. Takze jste pro legalizaci homo manzelstvi. To je fajn

4. kdo jim to zakazuje, svobodu poškozuje - na tohle nebudete reagovat?
Web: neuveden Mail: schován
Asi dost zalezi jak si presne ty slova definijete
A podle me je dobre tam nemit ani u jednoho rovnou emocionanalni zabarveni. Konzervatoimus = zachovani stavu, pregresivismus =pokrok, zmena. Jeslti je to dobre nebo spatne je vzdy subjektivni a zalezi na tom, v jake pripade
Web: neuveden Mail: schován
Kdyz si sam v byte poustim hudbu, tak to je trh?
Web: neuveden Mail: schován
Takze 100% volnotrzni spolecnost je utopie
Web: neuveden Mail: schován
Je proti napu nebo vlasnickym pravum? Nemyslim si...
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-03-15 14:11:54
Web: neuveden Mail: schován
Nic moc. Cekal bych vetsi hloubku...
Web: neuveden Mail: schován
Slam slam slamaaaaak! ;)
Web: neuveden Mail: schován
Problém státu je to, že lidi nutí něco dělat a je nečestný a nespolehlivý.
Anarcho-kapitalismus je o tom, že mohu, ale nemusím. Já klidně mohu být v anarcho-kapitalismu součástí nějaké instituce, která mi bude poskytovat služby jako kdysi stát, ale pokud se rozhodnu, že je to na můj vkus drahé či neefektivní, tak mohu přejít ke konkurenčním službám. A stát sám není vlastník mého majetku stejně jako banka, BlackRock či pojišťovna. Jde pouze o svěření majetku. Stát se ale chová jakoby to jeho majetek byl, nicméně sám by řekl že ne. Proto je u státu ten paradox: Podnikatel a ztráta = jeho ztráta a podnikatel a zisk = náš zisk. Anarcho-kapitalismus by tady bylv tom, že by stát (v tomto případě už by to nebyl stát) že za každé situace bude s majetkem nakládat jako s majetkem svěřeným.
Autor: hefo Čas: 2025-03-15 02:19:14 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"Já klidně můžu dál platit daně, ale mám možnost se toho neangažovat."

A prečo by mal štát niečo také akceptovať na území, ktoré pokladá za svoje?
Autor: hefo Čas: 2025-03-15 02:15:26 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Na otázku si neodpovedal.

Ale fajn, aj to je vlastne odpoveď. Nech si každý teda posúdi sám, aký zmysel dáva tá tvoja tzv. "objektívna cena práce"...
Web: neuveden Mail: schován
1) To mi vůbec nedává smysl – odporuje si to. Systém, který neguje práva vlastníka pozemku, není nadřazený? Kdo potom určí, že já nebo bezpečnostní agentura můžeme vstoupit na jeho pozemek, když žádný takový zákon neexistuje?
S dobrem z definice to souvisí v tom smyslu, že jste AnKap popsal jako "absenci politického systému", což se tady snažím rozporovat.

2) Tady bych potřeboval upřesnit tu vaši definici dobrovolnosti, protože ta, co jste napsal předtím, je k ničemu (možnost se pro něco rozhodnout bez pohružky násilím). Jde o to (což je námitka, kterou myslím Jakub G také vznášel), že v AnKapu takových případů nedobrovolnosti může být mraky, jen tam bude absence suveréna (což pravda také nevím – třeba tam je, jenom ho AnKapáci nepřiznávají), který bude něco plošně vymáhat. Na základě toho ale nelze usuzovat, že je ve státu méně (vaší) nedobrovolnosti (vyhodím jednu položku, aniž bych se zamýšlel nad tím, jak se změní ty ostatní...).

3) V právním slovníku není sankce vágní slovo, to jen vy jste ho tak pojal. Není to to samé, co fyzické donucení! Sakce může mít podobu fyzického donucení, ale není to ta samá věc. Jde o právně definovaný trest za právně definovaný prohřešek...

Ale jsem rád, že jste odpověděl. Klidně si pro to nechte víc času, jen to prosím nenechte vyhnít.
Web: neuveden Mail: schován
PS: Propaganda, co to vlastně je. Když žijeme ve světě, kde nám autority říkají co je pravda a co ne. Viz ČT a ČRo, tak lidé spíše podlehnou propagandě než ve světě, kde všichni ví, že nic z toho co viděli nemusí být pravda. Dnes nás dobře učí AI o tom, že ani video nemusí být pravda.
Web: neuveden Mail: schován
Tak jako cílená manipulace je neetická. Jestli je i protiprávní, to je otázka na základě konkrétního případu.
Autor: Urza Čas: 2025-03-14 20:37:05 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ten je tam i při té hudbě.
Autor: Urza Čas: 2025-03-14 20:36:48 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Na 100 % ne, ale to asi celkem nic ničemu.
Jde vždycky o míru.
Web: neuveden Mail: schován
Systém postavený na nápadu (idea) anarcho-kapitalismus když Urza popisuje, tak předem vždycky říká, že neví jak bude vypadat. Může jen říct, jak si myslí, že by mohl vypadat. Ideologie jsou postaveny na tom, že už je představa jak to bude vypadat.
Taky není pravda, že anarcho-kapitalismus musí přijmout všichni. Anarcho-kapitalismus může běžet i paralelně se státem. Já klidně můžu dál platit daně, ale mám možnost se toho neangažovat. Anarcho-kapitalismus = dobrovolnost.
Web: neuveden Mail: schován
Protoze je tam ten trh
Web: neuveden Mail: schován
Jo. Asi jo.

Svoboda se nedokaze ubranit nasili.
Autor: Urza Čas: 2025-03-14 19:19:47 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ten pohled je podobný tomu, když říkáte, že trh selže, když se nedokáže udržet; toto je podle mě totéž, jen v menším měřítku.
Autor: Urza Čas: 2025-03-14 19:18:23 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Proč je k tomu důležitá ta podmínka směny?
V čem je to víc selhání trhu při směně než při hlasité hudbě?
Autor: hefo Čas: 2025-03-14 19:05:13 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
(myslel som tým moju otázku z "2025-03-13 10:33:55", ktorá je ale s touto Hrošíkovou plus-mínus ekvivalentná)
Autor: hefo Čas: 2025-03-14 19:03:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Takže na túto jasne formulovanú otázku:
a) nedokážeš odpovedať
b) nechceš odpovedať
c) (niečo iné?)
?

Lebo sa ukazuje, že tá tvoja teória má určité nemalé trhliny...
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-03-14 18:13:55
Web: neuveden Mail: schován
nejslabší a podle mě i neřešitelné místo ankapu.

pokud je nejaka ideologie zalozena na dobrovolnosti, tak to prakticky reseni nema. protoze pokud by byl "trest" prijat dobrovolne, tak by to ani nebyl trest, ale opet volnotrzni transakce. a pokud by byl trest nedorbovolny - no tak je nedobrovolny...

ankap tedy funguju pouze v herni teorii, kde jsou vischni akteri obeznameni s pravidli a sankcemi na ze jejich poruseni a predem s nimi souhlasi. ale pokud bude nekdo podvadet, nestaci ho ze hry vyhodit, ale zhroutí se celá, a její výsledek je neplatný.
Web: neuveden Mail: schován
presne tak. nejaka generace to odnese pokud to nechame bezet samospadem a hodne blbe, pokud to budem rozpoustet pomalu, tak to nebude tak moc citelne
Web: neuveden Mail: schován
na tomto se s nim ale shodnete :)
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-03-14 18:07:09
Web: neuveden Mail: schován
genialne jednoduse naspano. bohuzel lidem, ktery odmitají počítat to nevysvetlíte...
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-03-14 17:30:48
Web: neuveden Mail: schován
respektive jste zklamany spise z toho, ze lidi ktery tvrdi ze jsou ankap ve skutecnosti casto ankap nejsou...
Web: neuveden Mail: schován
nenásilná propaganda taky není na ničí úkor, idkyž s ní třeba nemusíme souhlasit. viz svoboda slova.

to si fakt nemyslím - idelologie je prece od slova idea, s aplikací to nemá nic společného, ta následuje až poté.
vy se spíš podle me snažíte říct, že ankap je jedna z mála ideologií, která se nedá aplikovat centrálním vynucením, ale stejně tak třeba pacifismus (v pravém slova smyslu). cokoli, co se týká (skutečné) svobody.

ankap prece taky musí prijmout vsichni se vsím vsudy aby fungoval. jak by podle vás fungoval bez vymáhání vlastnických práv??? (už jsme to jednou psal a vy jste na to nereagoval).
logo Urza.cz
kapky